duminică, 18 octombrie 2009

bestseller si repetitivitate

eu ma uit destul de des pe amazon.com sa vad ce mai citeste lumea si de ce nu, sa imi mai fac si eu o idee despre ceea ce ar trebui sa mai cer de pe la biblioteca, pentru ca recunosc, ca desi sunt un fan al cartilor escapiste, niciodata nu am cumparat una. dar am vreo doua sau trei primite, dar eu nu am dat niciodata banii pe ele. oricum, am vazut ca americanii citesc niste chestii de iti sta mintea in loc. adica in acelasi top sunt romane clasice, romane siropoase, dar si literatura horror. si te mai pierzi si in carti de gen Abdomen superb in sapte zile. au si cartile astea o demunire ce acum imi cam scapa. si uite asa raman socat. si uneori ma mai gandesc ca doar cativa autori au privilegiul de a fi vanduti si de a aparea pe lista aia. adica, cei care apar acolo sunt cam aceiasi de acum cativa ani. cu greu isi mai poate face loc cate un nou venit. Brown e mereu acolo, la fel si Koontz, la fel si King. nu ca as avea ceva cu ei sau ca ar fi vina siteului ca ii pune in top. ei sunt in top pentru ca se vand si pentru ca isi merita locul acolo. dar ma gandesc ca oamenii sunt cam plati in gandire, ca le plac aceleasi lucruri si ca evolueaza cam greu. sau cel putin aceasta este impresia pe care mi-o lasa. eu, personal, nu pot sa citesc doua carti ale aceluiasi autor, una dupa alta. imi este pur si simplu imposibil. ma plictiseste dupa prima pagina, parca sunt satul de acelasi mod de a scrie si mai ales de acelasi tip de carte. si uite ca pana la urma sunt oameni care sunt in stare sa citeasca cel putin zece carti ale aceluiasi autor, iar asta consecutiv si fara sa se plictiseasca. si am mai observat ceva. cel putin la review, oamenii isi spun cu mandrie simpatiile. astfel, apar oameni care o ridica in slavi pe Sandra Brown fara sa se rusineze. ma gandesc ca daca cineva ar spune asa ceva in Romania, imediat ar fi catalogat ca fiind un prost. si inca ceva, lumea nu intra si nu se intereseaza decat de cartile pe care le-ar citi. astfel, cineva care citeste horror nu intra la romance, doar ca sa injure cum se intampla in Romania. pur si simplu, nu se baga. de ce? oare asta inseamna civilizatie? oare? la noi fara bascalie nu se poate. fara misto. fara ironie. oare asta inseamna "necivilizatie"?

Niciun comentariu: