duminică, 15 noiembrie 2009

James Patterson

eu nu am auzit foarte multe lucruri despre James Patterson pana anul trecut cand am luat de la biblioteca un roman de-al sau. si atunci am aflat si eu ca sus-numitul este deseori asezat pe aceiasi pagina si in aceiasi fraza cu Stephen King si John Grisham. eu am mai spus ca sunt un mare amator al literaturii escapiste asa ca ma miram cum un astfel de autor mi-a putut scapa. mai ales ca eu sunt cel mai mare fan al thrillerurilor. si asa l-am descoperit eu pe Patterson. la biblioteca. si trebuie sa spun ca nu era chiar citit avand in vedere faptul ca romanele sale erau noi.

primul lucru pe care l-am observat la 1-ul pe lista mortii a fost faptul ca un capitol avea chiar si 30 de randuri. initial am crezut ca voi enervat si ca nu voi reusi sa citesc. prea erau scurte. si cand colo mi-am dat seama ca din contra, cartea se citeste mai usor daca este astfel fragmentata. si am citit intr-o zi, adica cam 4 ore, 300 de pagini, adica vreo 140 si ceva de capitole. cred ca daca as fi pus paginile cap la cap, nu ar iesit mai mult de 200. 

nu pot zice ca m-a prins. bine, nici foarte prost nu era, dar nici nu mi-a placut in mod deosebit. ii lipsea verva unui roman politist. si parca prea erau multe clisee, iar eu nu ma pot abtine sa nu critic cliseele. unii trec peste ele de dragu unitatii carti, eu nu trec. din contra, ma enerveaza. la culme. povestea era si ea simpla. gen. una bucata criminal, ucide cupluri proaspat casatorite. finalul trebuie sa recunosc ca a fost foarte bun. nu ca la Jefferey Deaver, dar oricum foarte bun. mi-a placut. 

si asa am citit eu prima carte de James Patterson. apoi am inceput sa caut cateva date despre ele. si asa am aflat ca el castiga in jur de 50 de milioane de dolari pe an. si ca a semnat un contract prin care primea pentru 150 de milioane de dolari ( sursa este revista Forbes care considera suma punctul de jos, dar Patterson a spus ca suma nu este apropiata) daca scria sau scria in colaborare 11 carti. asta pana in 2012. in trei ani, adica. marea majoritate a cartilor lui sunt scrise in colaborare pentru ca este un autor cerut si trebuie sa scrie cat mai mult. el este un scriitor de cel putin trei carti pe an. calitatea se vede. este si foarte criticat din aceasta cauza. contractele in ceea ce priveste colaborarile sale, sunt secrete, asa ca nu se stie precis cat scrie el si cat scriu ceilalti autori. este acuzat si de faptul ca el este doar brandul si altii scriu in numele sau. o afacere profitabila oricum. Stephen King spunea despre el ca nu face decat sa scrie niste thrillere puerile si prostesti. marea majoritate a criticilor literari din SUA, ii considera cartile ca fiind subliteratura. oricum asta nu l-a impiedicat sa vanda 150-200 de milioane de exemplare, iar in 2007 o carte din 15 era scrisa de el.


Niciun comentariu: