duminică, 14 noiembrie 2010

reduceri made in Romania

ii plagea de dimineata Iulia Vantur pe editorii de carte din Romania. s-a facut targul kilipirim unde, desi exista reduceri de 80%, nu se cumpara domnule carte, tara de inculti ce suntem. si ce zic eu... sa ma duc sa salvez un pic din onoarea nationala. si m-am dus. 

in acelasi spatiu de anul trecut, cateva edituri isi vindeau marfa. 
(acesta a fost sentimentul pe care l-am avut, nu vreau sa par ironic si gratuit, dar asa a fost.)
am cautat si eu cartile alea de 3 si 5 lei. probabil epuizasera stocul pentru ca eu nu am gasit nimic. bun, zic, n-am gasit, n-am gasit, dar asta e. sa vad ce altceva pot sa cumpar. 

ma duc prima data la editurile alea mari (nu dau nume, dar se stiu) si nu gasesc nimic. ma rog, e mult sa spun asta. am gasit cateva titluri ratacite date cu o suta de mii. nu e mult, dar din pacate, cartea aia chiar atat costa pe vremea cand a aparut si costa 40 de ron. preturile umflate de la inceputul tirajului fac ca cititorul sa piarda legatura cu lumea cartii. nu imi permit, asa ca de ce sa ma mai uit si sa ma mai interesez? sa stau ca un caine in fata vitrinei? sunt umilit zilnic si in alte feluri.

problema asta am gasit-o la toate editurile. carti vechi, rebuturi pe care astazi le dadeau la pret scazut. probabil nu mai aveau loc in depozit asa ca s-au gandit sa le dea prostilor. nu am cumparat nimic. m-am revoltat pentru ca se plang de consumul de carte si se plang de fenomenul cartii de la chiosc, dar ei nu au ce sa ofere la un pret normal pentru ca pana la urma, o suta de mii este pretul unei carti normale. castigul nu trebuie sa fie de sapte ori cat investitia. trebuie sa vanda mai mult cu un pret mai scazut.

am gasit trei carti aruncate pe un raft. ce fel de carti? din alea de prin 2006 si cele mai recente erau de prin 2007, 2008 (erau exceptii bineinteles pentru ca am recunoscut vreo doua carti din 2010, dar nu mai erau). kilipir, chilipir, dar... unde? unde e reducerea de 80 la suta ca eu nu am vazut-o. astea sunt reduceri imaginare marca Romania.

probabil ca am fost si eu de vina ca m-am dus astazi. daca ma duceam de miercuri, poate gaseam si eu carti bune, dar asta nu inseamna ca editorii trebuie sa se planga la tv de cititori. pana la urma vina e doar la cititor, dar  modificari in sistemul editorial din Romania nu se schimba si prin urmare nu se muleaza dupa gustul si cerinta cititorilor. ar trebui sa se tina cont si de aceste aspecte pentru ca pana la urma e pacat sa lasi industria cartii, atat de prospera prin alte parti civilizate, sa moara. si aici trebuie sa se faca o schimbare.

(textul este o parere strict personala ce nu are scopul de a jigni sau acuza direct pe cineva) 

Un comentariu:

Violet spunea...

adevaru e ca si eu ma uit dupa niste carti de cateva luni si nu reduc astia pretul deloooc. 60 de lei pe o carte... clar nu dau. si cred ca sunt multi in situatia mea :))