joi, 25 decembrie 2008

Vocile raului de John Saul

"Vocile raului" sau "In the Dark of the Night" a lui John Saul este cartea cu numarul 20 pe care am citit-o din lunga si impresionanta lista de romane pe care acest scriitor o are. si am tras cateva concluzii.iata-le:

eu am citit toate cartile lui Saul in romana. la cateva librarii am intalnit cateva titluri pe care le citisem in limba engleza, dar nu le-am cumparat, desi erau mult mai ieftine decat traducerile noastre. zilele trecute am gasit un e-book cu "When the Wind Blows" si am citit cateva pagini. e cu totul altceva. e mai bun. plus ca am intalnit greseli grosolane ale traducatoarei, al carui nume nu il precizez pentru ca nu merita. ar fi bine, daca ar stii ca nu exista citez "aversa scurta de ploaie", ca aversele sunt doar de ploaie si ca inseamna ploi scurte. daca ar fi zis doar averse ar fi fost mai corect. oricum, calitatea traducerii lasa de dorit. 1000 de cuvinte folosite si rasfolosite cu nerusinare. am inteles ca Saul este un scriitor usurel si ca nu este nevoie de un geniu sa traduca o carte de el, dar sincer, eu cu engleza mea de liceu sunt in stare sa scot ceva mai de bun simt decat a scos aceasta, domnisoara. incepand cu titlul. de la "In intunecimea noptii" la "Vocile raului", desi apar pe acolo vreo doua voci, dar titlul pus de traducatoare sau de cel care se ocupa de cartile lui Saul, e foarte aiurea.

acum sa ma refer la carte, propriu-zis. e bunicica. si cam atat. are unele calitati, cum ar fi stilul si ideea pe care o abordeaza, ideea ce ar fi putut fi fructificata altfel. adica se putea mult mai bine. oricum fanii lui Saul, mai ales cei care ii admira primele romane sunt un pic dezamagiti de aceste declin in care a intrat. eu, personal, ii iert personajele arhicunoscute si toate cliseele pe care le foloseste, dar nu pot sa ii iert ca isi bate joc de o idee atat de buna cum e cea din romanul asta. adica, un doctor specializat in psihologie criminala aduna obiecte pe care criminali in serie le facusera sau le folosisera. doctorul dispare si lasa casa in care statea in paragina, apoi, dupa multi ani, un baiat, Eric si familia sa inchiriaza casa pe durata sezonului estival, iar Eric si doi prieteni, gasesc o camera in care sunt adapostite aceste obiecte, dar sunt dezansamblate, iar de fiecare data cand un obiect e refacut se intampla ceva rau. un subiect foarte bun, dar prost fructificat, aiurea scris si cu un final nu prost, mai rau, mediocru.

o carte a lui Saul ce nu m-a impresionat. o carte mediocra, dar o lectura placuta, o carte scrisa in stiul lui Saul care a ramas acelasi, doar creativitatea scriitorului numai este aceeasi si asta este pacat pentru ca ma astept la cat mai multe romane de John Saul. macar sa 50.

Un comentariu:

Diana spunea...

Salut, Claudiu.Sunt o fana J.S. si as vrea sa citesc "vocile Raului".Din pacate pe la noi la biblioteca nu o au, asa ca te rog, daca ai un e-book, trimite-mi-l si mie pe diana.brumu@gmail.com