vineri, 4 septembrie 2009

despre onoare si alti demoni

Am mai spus ca m-am apucat sa citesc Shogun, o carte foarte tare despre interactiunea europenilor de secol 17 cu civilizatia japoneza. O carte foarte interesanta din care mai mult ca sigur voi sublinia mai multe pasaje si din care am inceput deja sa comentez. In roman se spune ceva foarte interesant. Japonezii conteaza foarte mult pe onoare si pe cuvantul dat. Totodata, conteaza foarte mult si pe lupta corp la corp. ( eu ma refer la japonezii din carte ) atunci cand lui Toranaga i se sugereaza sa lupte folosind mijloacele moderne din acea perioada, imediat se vorbeste despre cat de josnic este sa lupti cu pistoale, pusti sau tunuri. Iar un japonez, un mic senior spune ca onoarea evolueaza in functie de vremuri si ca acum incepe sa se redefineasca conceptul. Iar fraza asta mi-a dat foarte mult de gandit. Daca din secolul 17 onoarea se tot redefineste, inseamna ca astazi avem un anumit tip de onoare, numai ca imi dau seama ca la noi, la oamenii asa-zis moderni onoare nu exista. Nu exista deloc. Nici ca termen, nici ca ...nimic. si imi dau seama ca onoarea aproape ca a disparut. Si uite asa am ajuns sa ma gandesc la onoare si cat de putin de deloc exista in viata si educatia noastra. Am descoperit ca suntem invatati sa ne capatuim, mai repede si cat mai mult, decat sa avem grija de onoarea noastra. Cand stau si citesc randurile astea imi dau seama ca spun niste ineptii sau ca oricum ele nu fac parte din viata de zi cu zi si cu lumea actuala. Adica a disparut cu totul, iar marele si nemuritorul zeu, care foarte curand va deveni cel mai mare dintre toti si cred ca il va intrece pana si pe Dumnezeul crestin, banul, a acaparat cu totul viata si lumea. Oare chiar atat de importanti sa fie banii incat sa renuntam la moral? Oare chiar atat de importanta este victoria incat sa ajungem sa facem cele mai injositoare concesii pentru a castiga ceva, orice? Si cam despre asta este vorba in Shogun, cel putin din cate mi-am dat seama pana acum, cand am reusit sa citesc 400 de pagini. Despre onoare si alti demoni ca sa il citez pe GG Marquez. Pentru ca pana la urma cam asta a devenit onoarea. Un demon ce nu ne lasa sa ne capatuim.

Niciun comentariu: