luni, 5 ianuarie 2009

americanii si literatura 2

cine a spus de americani ca dese ori sunt prosti, a avut din pacate dreptate. citeam pe amazon.com recenzii scrise de diversi pentru carti si am fost socat sa vad cat de prosti sunt. pe bune, prostie crasa nu glumesc. adica. exemplu: o tipa spunea ca pe ea a plictisit-o Crima si pedeapsa  pentru ca incepe cu o crima nesimnificativa, apoi restul de 400 de pagini, autorul nu face decat sa vorbeasca despre  mustrarile de constiinta pe care le are Raskolnikov. si atunci mi-am dat seama pe lumea asta exista specineme care nu stiu sa citeasca si sa inteleaga ceea ce citesc. apoi altcine spunea despre Anna Karenina  ca nu este o opera de arta, ca din acest roman a invat doar cum sa isi abandoneze copilul si sotul, atunci cand apare in scena unul mai frumos. alta desteapta era suparata ca nu putea sa incadreze Atonement ( Ispasire)  intr-o categorie. adica nu era nici roman politist, nici roman de dragoste, dupa parerea ei, era asa...ceva fara cap si fara coada.

intr-un post mai vechi incurajam lumea sa citeasca pentru ca este un exercitiu al spiritului. nu vreau sa ma mai repet, dar cad ca foarte multa lume, cand se apuca sa citeasca citesc prost. adica nu imi pot imagina ca o carte ca Anna Karenina sa fie adusa la acelasi nivel cu romanele libidinoase ale Sandrei Brown. putin respect pentru adevaratele opera de arta, nu degeaba este considerat unul din cele mai mari romane ale tuturor timpurilor. oricum, fara sa vreau si fara sa fac vreo discriminare, da, americanii sunt cam prosti si nu este indeajuns ca sunt prosti, este neaparata nevoie sa mai arate omenirii cat de aiurea sunt.

3 comentarii:

malina spunea...

ma gandesc ca desi americanii astia despre care zici tu nu inteleg nimic din ce citesc, ei macar citesc, in comparatie cu scumpii nostri romani care nu au mai deschis o carte de secole. totusi, depinde mult si de cum interpretezi cartea, depinde de fiecare om, de caracterul lui, de experienta anterioara etc. cunosc un bibliotecar batrand, foarte destept, care mi-a spus ca nu-i plac deloc cartile lui balzac.asta nu inseamna ca e prost, ci ca gandeste diferit si are alte gusturi.

app...ai zis ca-mi aduci o carte :D

Claudiu spunea...

eu sunt de acord cu ceea ce zici. ca lumea nu citeste in Romania, partial adevarat avand in vedere ca eu observ ca sunt destui cei care citesc, dar nu se mai citeste ceea ce se citea pe vremuri. acum am preluat si noi de la americani romanele alea de trei lei, traduse de doi jumate si uite ca astea se citesc acum foarte mult. o sa vezi ca lumea in loc sa citeasca Balzac ( despre care trebuie sa recunosc ca batranul avea dreptate, dar din alte motive eu cred asta ) citeste John Grisham sau Stephen King. eu iti spun din experienta. eu sunt mare fan John Saul. se mai citeste, dar sa stii ca parerea acelora arata faptul ca erau de-a dreptul prosti si ca privisera cartea superficial ca pe un roman de Sandra Brown.

da, mai tin minte ca am promis ceva de gen, dar am uitat ce carte.:P

malina spunea...

ultimul mohican :D