duminică, 14 februarie 2010

Spada de Bogdan Teodorescu

eu nu citesc foarte multa literatura romana, de consum sau de calitate, dar am hotarat ca de fiecare data cand ma duc la biblioteca, pe langa cele trei carti de consum american sa iau si o carte de un autor roman. de preferabil o carte de calitate. si asa din intamplare as putea zice, am vazut Spada, roman pe care am vrut sa il cumpar, dar care era intr-o editie de o calitate execrabila, asa ca am preferat sa il gasesc la biblioteca. si l-am gasit intr-o editie foarte buna.

intr-o prima faza am crezut ca este vorba de un roman politist in care comisarul X si politistul Y, prind criminalul. dar nu a fost asa. a fost ceva mai interesant. mult mai interesant. in carte este prezentat cazul unui criminal in serie, dar crimele cad pe locul al doilea.

intr-un Bucuresti pe care toti il cunoastem incep sa fie asasinati tigani care au antecedente penale. modul de operare este simplu. cineva le taie gatul cu o sabie, de aici asasinul primeste numele de Spada. numarul de victime creste, iar autorul evita sa dea detalii sangeroase sau sa prezinte scene macabre. apoi incepe nebunia. Presedintele, liderul opozitiei, media, dar si diplomati europeni intra in scena si se aduce in discutie o problema posibila. conflictul dintre tigani si romani. si in mod cert se va ajunge la un astfel de conflict in viitorul apropiat. se lanseaza parari despre caz si despre situatie si este prezentata o Romanie impartita in doua tabere. cei care cred ca Spada este un asasin cu sange rece si cei care il considera un eliberator, un om al justitie ce se lasa asteptata.

am fost suprins de realismul cu care autorul descrie toata situatia. sunt sigur ca daca vreodata se va ajunge la un astfel de conflict se va intampla exact ca in carte. si aici pot sa spun ca se va intampla intocmai. dar partea cu adevarat interesanta a cartii este cea in care sunt prezentati oameni politici. cred ca mamele lor nu ar fi fost in stare sa ii descrie mai bine si desi au nume fictive am reusit foarte usor sa imi dau seama de personajele din lumea reala pe care le reprezinta. e prezent acolo Basescu, Geoana, dar si Corneliu Vadim Tudor. sunt toti acolo. si tot din carte am invatat cum se face ca unele ziare ii lauda pe unii si cum altele nu fac decat sa ii dezaprobe pe aceiasi laudati. e vorba de coruptie. si e trist asa. am descoperit cum interesele de partid sau de imagine fac din presa noastra un instrument politic. nu ca ar fi fost ceva ce nu ma ducea capul, dar e altceva sa vezi atat de bine exemplificat. e altceva.

in concluzie, nu pot decat sa va spun ca Spada este un roman pe care sigur il veti gusta. nu e unul politist. nu l-as numi asa. desi pare fortat, as spune despre el ca este un roman de moravuri. un roman in care ni se arata si demontreaza ca noi, romanii, nu suntem neaparat un popor tolerant, cat suntem unul ospitalier. o carte deosebita.

Niciun comentariu: